Drikkevannskonseptet PURE Water har serviceteknikere som konstant er på farten. Behovet for enklere ressurskoordinering og et bedre datagrunnlag ledet til et møte med Vitari som har levert en ERP-løsningen basert på Visma Business, samt Evatic som er en bransjeløsning for service-håndteringen.
ERP er essensielt
– Vi er ikke så store, men behovet for en gjennomtenkt ERP-infrastruktur er essensielt, for oss handlet dette mye om å rigge til vekst.
– Det perfekte systemet finnes nok ikke som hyllevare, derfor var det viktig at Vitari var opptatt av å finne det som kunne fungere best for oss og ikke «bare levere», sier Magnus Nøkleby.
Rådgivning
– Rådgivningen fra Vitari resulterte blant annet i at vi nå har lagt om en del av driften. Vitari utfordret oss til å tenke nytt gjennom hele prosessen, og vi har hatt stor nytte av å ha dem som sparringspartner, konstaterer Nøkleby.
Synliggjør situasjonen
Nøkleby har en klar oppfatning av at bedriften på noen områder nå jobber på en bedre måte. For eksempel, fordelingen av serviceoppdragene i servicestaben skjedde noe tilfeldig før, mens det nå er én person som koordinerer og fordeler oppgavene.
– Vi føler oss sikre på at dette er en mer hensiktsmessig måte for oss å arbeide, og at datagrunnlaget som vi nå snart har opparbeidet vil underbygge dette, forteller Nøkleby.
Appen er en hit
En del av leveransen er Evatic-appen for serviceteknikerne som jobber «i feltet».
Med appen logger teknikerne enkelt tid- og materialforbruk, samtidig som de har nøkkelinformasjon tilgjengelig ved et tastetrykk. Oppdrag sendes ut gjennom denne, og når serviceteknikeren fullfører jobben, sendes servicerapport til Evatic-systemet og kostnadsordre til økonomisystemet. I tillegg styres selskapets hovedinntektskilde av avtaleregisteret i Evatic. – Det er en drøm å holde oversikt over inntekts- og kostnadsdriverene med et slikt system, sier Nøkleby som nå er CFO i selskapet.