5 tips til bedre kontroll og lønnsomhet i en krevende tid!

3/12/20
CRM
5 tips til bedre kontroll og lønnsomhet i en krevende tid!

I krevende tider er det viktigere enn noen gang å ha kontroll på kundene og prosessene.
Det er ekstremt viktig å være tett på i kundedialogen, fra markedsføring og salg til support og økonomi.

Kontroll får du ved å ha tilgang til informasjon - kjapt og enkelt! Lønnsomhet får du ved å prioritere tiden din riktig - jobb smartere!

Her kommer 5 tips på veien til økt kontroll og lønnsomhet:

Tips 1. Vit hvem kundene dine er

Du må vite hvem kundene dine er og hvem av dem som er viktige for ditt firma. Hvis du må prioritere tiden din må du vite hvilke kunder som skal prioriteres. Alle i bedriften må vite hva denne kunden betyr, både i markeds- og salgsarbeidet, når kundesenteret/support skal besvare en henvendelse og når økonomi skal purre opp en innbetaling.

Tips 2. Del informasjon på tvers 

Dere må dele informasjon på tvers slik at selger ser om kunden ikke betaler eller at kunden har flere åpne supportsaker. Det er også viktig at økonomi vet om det er et nytt stort salg på gang og kan avvente purring av en faktura og heller informerer selger eller at support vet at denne kunden er misfornøyd med en leveranse eller at det er et stort salg på og kan agere deretter osv.

Tips 3. Ha definerte prosesser

Du må ha definerte prosesser slik at selger vet når kunden skal kontaktes for å følge opp et tilbud eller starte en ny salgsprosess. Support må vite hvilke saker som skal besvares først eller at saker automatisk blir refordelt eller leder varslet hvis ingen tar tak i dem når svarfristen nærmer seg. Leveranse må vite hvor i prosessen man er og hva som er neste skritt osv. Dette er også spesielt viktig i krevende tider når man i tillegg står i fare for permitteringer og andre må ta over prosessene.

Tips 4. Systematiser og automatiser

Du må systematisere og automatisere deler av kundedialogen som ikke er avhengig av 1:1 dialog. Dette krever at du har kontroll og god datakvalitet med korrekt informasjon i et system. Dette effektiviserer og forbedrer markedsarbeidet for salg eller å få viktig informasjon ut til eksisterende kunder. Og ikke minst kan du effektivisere ved å ha gode svarmaler og FAQ’er i supportarbeidet. Automatisering er nøkkelen til hvordan du kan jobbe smartere og mer effektivt!

Tips 5. Gi kundene dine en god opplevelse!

Det er enkelt å bytte leverandør. Produktene og prisene er ganske like, så det du skiller deg ut med er gode kundeopplevelser. Det er kundens oppfattelse av deg og ditt firma som er avgjørende. Fornøyde kunder blir hos deg og anbefaler deg videre som leverandør. Fornøyde kunder er lønnsomt! Finn ut hva dine kunder synes om deg og hva de ønsker seg av deg som leverandør!

Disse tingene er like aktuelle i gode tider, som i krevende tider.
Men i krevende tider er det ekstra merkbart om du ikke har god kontroll eller jobber smart for å drive mest mulig lønnsomt!

Vil du vite mer om hvordan du får kontroll og lønnsomhet kan du: 

New call-to-action