5 tips for å sikre en god kundereise
Skrevet av: Elin Risberg

Har du tenkt over hvordan dine kunder opplever å være kunde av deg? Vår erfaring tilsier at mange ikke har tenkt godt igjennom dette.Bedrifter som har god kontroll på kundereisen sin sikrer en mer lojal kundemasse med langvarig kundeforhold, og økt inntjening.
Å ha kontroll på kundene sine, med en gjennomtenkt kundereise, har vist seg å være en suksessfaktor. Vi gir deg derfor 5 konkrete tips om hvordan du kan forbedre kundereisen for dine kunder.
Tips 1: Ha god informasjon på nettet
De fleste søker på nettet for å finne ut hvilket produkt, merke, tjeneste og leverandør de skal velge. På dette tidspunktet vet ikke du at den potensielle kunden er interessert i ditt tilbud. Det er derfor viktig å ha god informasjon om dine produkter og tjenester tilgjengelig på nett. Du kan spre informasjonen videre på flere plattformer, slik som på hjemmesiden din, i artikler og blogger, samt på LinkedIn og Facebook. Kommer du ikke opp på førstesiden på søkettreffet, reduseres sjansen for å bli vurdert betraktelig.
Tips 2: Gi verdi til kundene dine
Som et viktig ledd i det å vinne og beholde kunder er det nødvendig å gi kundene ekstra verdi. Dette kan gjøres på mange måter. Du kan sende de relevant informasjon og tilgjengeliggjøre faginformasjon i form av artikler, blogger, videoer og guider på hjemmesiden og i kundeportaler. Nøkkelen er å gjøre det enkelt for dine kunder å finne det de leter etter og gi dem litt mer enn forventet. Om du ikke ønsker å dele alt åpent, så gjør det enkelt å få informasjonen tilsendt når de ber om det eller del den på lukkede kundesider.
Tips 3: Følg opp kundene til avtalt tid
Du er sjeldent alene om å gi et tilbud på en vare eller tjeneste. Hvis produktet eller tjenesten har samme kvalitet og pris, kan du skille deg ut og vinne salget ved å være den leverandøren som følger opp tilbudet best og viser at du bryr deg. Noen ganger er det så enkelt som at den som kontakter kunden – vinner. Har dere snakket om å ta et møte om 6 måneder følger du opp kunden og avtaler dette møtet i god tid. Det er stor sannsynlighet for at dine konkurrenter aktivt jakter dine kunder. Hører ikke kunden fra deg, er veien kort til å bytte over til konkurrenten.
Tips 4: Strukturer og del kundedata internt
Sørg for å ha kundedata strukturert i en database og tilgjengeliggjør denne informasjonen for hele bedriften. Med felles kundedatabase vil alle vite hvem kunden er, hvilke produkter og tjenester de har, hvilke problemer og supportsaker de har hatt tidligere, om det er noen store salg på gang eller om de har noen utestående fakturaer. I henhold til den nye Personvernforordningen (GDPR) er det også et krav om å ha kundedata strukturert og med dokumentert samtykke til lagring av data.
Tips 5: Gi god kundeservice
Sist, men ikke minst, gi god kundeservice. Vi lever av våre kunder og i dagens digitale samfunn er det enklere enn noen gang å bytte leverandør. Dårlige opplevelser spres raskt på nett og et dårlig rykte er vanskelig å bli kvitt. I tillegg er det mer lønnsomt å beholde en kunde enn å finne en ny. Hvis kunden føler seg gjenkjent, sett og ivaretatt vil enhver henvendelse, negativ som positiv, oppleves på en god måte. God kundeservice er et stort konkurransefortrinn, og her er det lett å bli bedre!
Relaterte tema: CRM

Har du spørsmål til denne artikkelen?
Kontakt gjerne forfatteren
Elin Risberg
Elin er markedsansvarlig i Vitari. Hun har jobbet 16 år med salg og rådgivning av CRM løsninger og er brennende opptatt av kundereisen.
elin.risberg@vitari.noRelatert innhold
5 tips til bedre kontroll og lønnsomhet i en krevende tid
I krevende tider er det viktigere enn noen gang å ha kontroll på kundene og prosessene.
Det er ekstremt viktig å være tett på i kundedialogen, fra markedsføring og salg til support og økonomi.
5 tips til bedre kontroll og lønnsomhet i en krevende tid!
I krevende tider er det viktigere enn noen gang å ha kontroll på kundene og prosessene.
Det er ekstremt viktig å være tett på i kundedialogen, fra markedsføring og salg til support og økonomi.
Har du full kontroll på kundehenvendelsene?
Overraskende mange bedrifter svarer ikke på supporthenvendelser – Jeg tror det er fordi mange bedrifter ikke har gode nok rutiner på support, sier Elin Risberg i Vitari. Likevel er hun overrasket.